Sunday 30 January 2011

PENGENALAN: FIBRE OPTIC

Fiber optic merupakan sebuah teknologi yang menggunakan kaca (atau plastik) benang (serat) untuk menghantar data. Sebuah kabel fiber optic terdiri daripada seikat benang kaca yang masing-masing mampu memancarkan mesej diatur ke gelombang cahaya.

Gentian optik mempunyai beberapa keunggulan dibandingkan dengan logam tradisional komunikasi baris.

•Kabel fiber optic mempunyai jauh lebih besar bandwidth daripada kabel logam. Ini bermakna bahawa mereka boleh membawa lebih banyak data.
•Kabel fiber optic kurang terdedah daripada gangguan berbanding kabel logam.
•Kabel fiber optic jauh lebih tipis dan ringan daripada kabel logam.
•Data boleh dihantar secara digital (bentuk alami untuk data komputer) daripada analog.
Masalah utama daripada serat optik adalah harga kabel yang mahal untuk pemasangan. Selain itu, ianya lebih rapuh berbanding kawat dan sukar untuk membuat penyambungan.

Fiber optic adalah teknologi yang sangat popular untuk LAN (Local Area Network). Selain itu, syarikat telefon kini giat menukar saluran telefon biasa kepada kabel fiber optic. Di masa depan, hampir semua komunikasi akan menggunakan fiber optic.

Fiber optic adalah sebuah kaca atau plastik serat yang membawa cahaya sepanjang kabel. Fiber optic adalah tumpang tindih ilmu gunaan dan teknik berkaitan dengan rekabentuk dan pelaksanaan fiber optic. Fiber optic banyak digunakan dalam komunikasi fiber optic, yang membolehkan penghantaran melalui jarak yang lebih jauh dan lebih qualiti bandwidth (data rates) daripada bentuk-bentuk komunikasi lain. Fiber digunakan sebagai pengganti logam kabel kerana isyarat di kabel logam akan berkurangan untuk jarak yang jauh, dan gangguan elektromagnet juga menjadi faktor kemerosotan isyarat apabila menggunakan kabel logam. Fiber juga digunakan dengan cara menghantar data secara pukal sehingga ianya boleh digunakan untuk membawa foto, dan melalui ruangan yang sesak. Fiber yang direka secara khusus digunakan untuk pelbagai aplikasi lain, termasuk sensor dan fiber laser.

Cahaya adalah disimpan di ‘core’ di dalam fiber optic oleh keseluruhan pantulan dalaman. Hal ini menyebabkan fiber bertindak sebagai Waveguide. Fiber yang menyokong banyak mode disebut fiber multi-mode (MMF), sekiranya ia hanya boleh menyokong satu mode, fiber ini akan dipanggil fiber mode tunggal (SMF). Fiber Multi-mode umumnya memiliki diameter ‘core’ yang lebih besar, dan digunakan untuk capaian komunikasi jarak pendek dan untuk aplikasi di mana kekuatan qualiti mesti diperolehi. Fiber Single-mode digunakan bagi kebanyakan komunikasi yang jauh lebih daripada 550 meter (1.800 kaki).

Untuk artikel yang akan datang, saya akan menerangkan dengan lebih lanjut berkaitan fiber optic

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dengan tanggungjawab anda sendiri.

ATLET BOLING TEMPIN SMKG GEDANGSA

   ATLET  BOLING TEMPIN SMKG GEDANGSA Pasukan boling tempin  telah menyertai Kejohanan Boling Tempin MSSD pada  25 Julai 2020 (Isnin) dalam ...