Sunday 30 January 2011

APLIKASI TEKNOLOGI FIBRE OPTIC(Part 2)

Pelbagai aplikasi yang menyokong penggunaan fibre optic. Di bawah ini saya nyatakan beberapa aplikasi yang menyokong teknologi fibre optic ini secara ringkas.

1. Komunikasi Fibre Optic:

Fibre optic boleh dijadikan prasarana kepada telekomunikasi dan rangkaian kerana kerana fleksibel dan boleh digabungkan sebagai kabel. Hal ini menguntungkan bagi komunikasi jarak jauh kerana penyebaran cahaya mempunyai redaman kecil berbanding menggunakan kabel elektrik (menggunakan teknologi copper). Setiap serat boleh membawa banyak pusat yang bebas, masing-masing menggunakan berbeza panjang gelombang cahaya - panjang gelombang-division multiple (wavelength-division multiplexing (WDM)). Tingkat data bersih (data rate tanpa overhead bait) per fibre adalah channel data rate per dikurangkan dengan overhead FEC, didarabkan dengan jumlah saluran (biasanya sampai dengan lapan puluh dalam komersil WDM padat sistem sebagai tahun 2008).

2. Sensor Fibre Optic

Fibre optic banyak kegunaan bagi penginderaan jarak jauh. Dalam beberapa aplikasi, sensor itu sendiri merupakan sebuah fibre optik. Dalam kes lain, fibre yang digunakan untuk menyambung sensor bukan-fibre optik dengan sistem pengukuran. Bergantung pada aplikasi, fibre boleh digunakan kerana saiz kecil, atau fakta bahawa tidak ada kuasa yang diperlukan di lokasi terpencil, atau kerana banyak sensor boleh pelbagai sepanjang fibre dengan menggunakan panjang gelombang cahaya yang berbeza untuk masing-masing sensor, atau dengan merasakan masa tunda sebagai melewati cahaya di sepanjang serat melalui sensor masing-masing. Masa tunda dapat ditentukan dengan menggunakan device seperti optical time-domain reflectometer.

Fibre optik boleh digunakan sebagai sensor untuk mengukur regangan , suhu , tekanan dan kuantiti lain dengan mengubahsuai fibre sehingga kuantiti yang akan diukur memodulasi intensitas , fasa , polarisasi , panjang gelombang atau masa transit cahaya dalam fibre. Sensor yang bervariasi intensitas cahaya yang paling mudah, kerana hanya merupakan sumber sederhana dan pengesan diperlukan. Sebuah ciri yang sangat berguna seperti sensor fibre optik adalah ianya dapat, jika perlu, memberikan pengedaran penderiaan jarak sampai dengan satu meter.

3. Kegunaan Lain Daripada Fibre Optic

Fibre banyak digunakan di dalam aplikasi pencahayaan. Ianya digunakan sebagai panduan ringan dan lain-lain aplikasi perubatan di mana cahaya yang terang perlu menyinari sasaran tanpa jelas garis-pandang-jalan. Dalam beberapa bangunan, fibre optik digunakan untuk laluan sinar matahari dari atap sampai bahagian lain dari bangunan (optik non-imaging).

Dalam spektroskopi, bundel fibre optik yang digunakan untuk menghantar cahaya dari spektrometer untuk suatu zat yang tidak dapat ditempatkan di dalam spektrometer sendiri, untuk menganalisis komposisinya. Dengan menggunakan fibre, spektrometer boleh digunakan untuk mempelajari objek yang terlalu besar untuk muat dalam, atau gas, atau reaksi yang terjadi dalam pembuluh tekanan.

..

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen dengan tanggungjawab anda sendiri.

ATLET BOLING TEMPIN SMKG GEDANGSA

   ATLET  BOLING TEMPIN SMKG GEDANGSA Pasukan boling tempin  telah menyertai Kejohanan Boling Tempin MSSD pada  25 Julai 2020 (Isnin) dalam ...